Skip to content

Hanne Nielsen & Birgit Johnsen

Hædersprismodtager 2016
Hanne Nielsen og Birgit Johnsen.
Billedhugger

CV

Links

Hjemmeside:
www.videoraum.dk

Hanne Nielsen og Birgit Johnsen er pionerer indenfor dansk videokunst. De har på en konsekvent måde arbejdet med video og videoinstallationer i feltet mellem det skulpturelle, det performative og det filmiske.

Hanne Nielsen og Birgit Johnsen er begge uddannet som skulptører på Det Jyske Kunstakademi i starten af 1990’erne. Siden 1993 har de arbejdet sammen i et helt usædvanligt kunstnerskab, hvor de, ud over at byde ind med ideer og praktisk udførelse af deres videoer og installeringen af dem i rummelige miljøer, deler den økonomi deres praksis indbringer i en fuldstændigt ligelig fordeling.

Et ægte og vellykket kunstnerkollektiv.

Hanne Nielsen og Birgit Johnsens videoarbejder lå i de første mange år af deres samarbejde i lige forlængelse af arbejdet med skulpturen.

Skulpturens nedsænkning i materien og tingene, som vi oplever dem i det skalaforhold 1:1, som er skulpturens force, dens nærværende, taktile og sanselige nutidighed, gjorde arbejdet med video til et naturligt valg, da de to kunstnere begyndte at eksperimentere med hvordan kunsten kunne komme med udsagn, der oplevedes som tidssvarende i verden af i dag.

Lige så bundet skulpturen er til materialet, lige så indlysende er det at næste skridt mod et kunstværk, der handler om virkeligheden, også må dreje sig om proces og handling.

For eksempel som i værket Guillotine. Kameraet kører Iangsomt op ad en krop indtil kanten af billedet når personens hals. Derefter rystes kameraet fra side til side, som om billedkanten var en skarp kniv, der som en guillotine skærer hovedet af personen.

Videokameraet brugt som hammer og mejsel, et redskab, der fremkalder en situation, der på en gang er nærværende, fuldstændig reel og samtidigt fuldstændig fiktiv.

I et andet tidligt værk: Afrivning af løg, ser man hvordan de to kunstnere sidder foran en bunke løg, som de giver sig til at rive. Efterhånden som løgene mekanisk rives, begynder de begge at få tårer i øjnene indtil det punkt hvor de sidder stortudende foran os.

Kameraet er stationært, handlingerne genkendelige, ligeledes reaktionerne. Der er masser af symbolik, men ingen fiktion.

Billedet danner ramme om virkeligheden, præcist som vi forventer den og som den er.

Værket Camp Kitchen fra 2014 er et mesterværk i dansk kunst. Vi præsenteres for en subtil sammenhæng mellem “hjemme” og “ude”, mellem det konventionelt definerede primære magtrum – kvindens køkken –og det derude – krigen i Syrien eller en anden af de store krige, vi har været vidne til de sidste 30 år.

Mens kameraet gennem hele videoen tilbagevendende cirkulerer rundt om en fredslilje spilles Brenda Lee’s: “You can depend on me”. Men når kameraet zoomer ind på Tv- apparatet i køkkenet, genspilles den berømte “kitchen debate” mellem Nixon og Khrusjtjov, hvor stormagterne diskuterede kapitalisme kontra kommunisme på en Sovjetisk køkkenudstilling.

I Hanne Nielsen og Birgit Johnsens videokøkken opstår der langsomt en krigssituation, hvor der bl.a. kastes med bomber i form af hvidkålshoveder. Videoen har mange dybe lag og kan tolkes på flere måder. Samtidigt er der en enkel historie, som viser vanskeligheden ved at finde den uskyldige, altopofrende kvinde, hende der forventes at holde skansen i det trygge hjem, og som symboliserer freden på trods af krigens og elendighedens allestedsnærværelse i medierne, derude i virkeligheden og nu også i køkkenet.

Hanne Nielsen og Birgit Johnsen er pionerer indenfor dansk videokunst. De har på en konsekvent måde arbejdet med video og videoinstallationer i feltet mellem det skulpturelle, det performative og det filmiske.

Hanne Nielsen og Birgit Johnsen tildeles Anne Marie Carl Nielsens Carl Nielsen Legat for deres fremragende, dybt originale og humoristiske værkproduktion. De er en gevinst for dansk kunst.

Uddrag af "Camp Kitchen" 2014

Back To Top