Skip to content

Sara Sjölin

Foto: Johnny Isaksson

Talentprismodtager 2024
Sara Sjölin
Billedhugger

CV

Links

Sara Sjölin (1991)

Sara Sjölins praksis kredser om film, tale, performance og installation.

I hendes arbejde udforsker hun komedie rodfæstet i tragedie, hvor følelser af angst eller ubehag gennem kunst kan transformeres til øjeblikke af hengivenhed og latter.

Ved at kontrastere det sproglige indhold med det visuelle indhold i et værk, opstår poetiske metaforer, fra tilsyneladende uensartede omstændigheder.

Sjölins værker formes af de tilfældigheder, der opstår inden for de konceptuelle rammer, hun arbejder ud fra, og det udvikler sig på en iboende måde, ud over hendes oprindelige intention og forestilling om, hvordan værket vil ende.

Udover at jeg blev tildelt denne generøse pris med en guddommelig timing i forhold til min økonomi, er der flere andre faktorer, som overvælder mig med taknemmelighed og lykke i forbindelse med dette.

Dels betyder det meget for mig, som beundrer af Anne Marie Carl Nielsens skulpturer, som jeg, udover at se dem i Københavns bybillede, har været heldig at se i den fantastiske udstilling ANNE MARIE CARL-NIELSEN på Glyptoteket i 2021-22.

Desuden er anerkendelsen, at blive set af juryens medlemmer, utroligt opmuntrende og rørende. Jeg føler mig dybt privilegeret over at kunne fortsætte mit arbejde uforstyrret og fokuseret en tid fremover takket være denne kunstpris.

Eksempler på værker

Jettes Dinerskole, 2024. Video 30'00'', poster: Joakim Almroth

THE FLOOD, 2024. performance 14'57'', New Jörg (Wien) og Kunsthaus Zürich, foto Wassily Walter

Alla vägar bär till Hölö, 2023. Video 16'44'', Konstnärshuset Stockholm, foto Johnny Isaksson

Sportcast 2, 2022. Video 01'51''07''', premiære på CPH:DOX, Next Wave Award, foto Svensk Elitfotboll

Rika djur, 2018-21. Film 22'19'', Galleri Susanne Ottesen (København), foto Malle Madsen

Sportscast, 2018-21. Video 01'53''32''', Copenhagen Contemporary, foto David Stjernholm

In dein Liebe Andy, 2023. Video 03'20'' SALTS (Basel), foto Charles Benjamin

Back To Top