Uddeling af hæderspriser 2019
Hæderspriserne overrækkes i forbindelse med en koncert i Den Sorte Diamant – Det Kgl. Bibliotek onsdag den 20. november kl. 19:30.
De fire hæderspriser går til basbaryton Johan Reuter, klavertrioen Trio con Brio Copenhagen og komponisterne Louise Alenius Boserup og Simon Löffler, der hver modtager kr. 750.000 fra Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat.
Prisen tildeles som en særlig anerkendelse af kunstnernes virke og som en opbakning og støtte til den enkelte kunstners fremtidige arbejde.
Koncerten byder på et varieret program lige fra Beethoven, over Carl Nielsen og Richard Strauss til nykomponerede værker af aftenens to prismodtagere Alenius og Löffler.
Ved koncerten medvirker desuden det norske ensemble for ny musik Asamisimasa, pianisten Jan Philip Schulze og Theatre of Voices under ledelse af Paul Hillier.
Louise Alenius’ (komponist) tilgang til musik er forbundet med en baggrund i dans og bevægelse.
Hun har samarbejdet med adskillige koreografer, og berøring og fysisk nærvær har stor betydning for hendes måde at udforme sine værker på.
Men berøringen, nærværet og det intime har også en tvetydighed, der kommer til udtryk i den måde, hvorpå hun de seneste år har introduceret sig selv som både intervention og brobygger i sine værker.
Her kan hun finde på at gå helt tæt på musikerne med alt fra bløde strøg til slag, alt imens en rolig melodi udfolder sig.
Igennem de seneste to årtier har Trio con Brio Copenhagen på højeste internationale plan beriget dansk musikliv med sublimt sammenspil og dybe velovervejede fortolkninger i en af kammermusikkens helt store discipliner – Den klassiske klavertrio.
Trio Con Brio har fået et stort trofast publikum, som er blevet vant til, at de høje forventninger bliver indfriet hver eneste gang. Det har igennem de seneste godt tyve år været en stor glæde at følge trioens udvikling og karriere, som foreløbigt er kulmineret med en fremragende indspilning af Beethovens klavertrioer.
Simon Løfflers (komponist) fokus er på uvante sansemotoriske teknikker og kontakten mellem kroppen, det strømførende og det mekaniske.
Hans værker kræver, at musikerne ofte må lære sig ikke blot at spille kompliceret musik, men også må træne kroppen til at fungere på en helt ny måde inden for en bestemt konstruktion med dens tilhørende performative muligheder og udfordringer.
Løfflers virke udgør en udvidelse af det instrumentale og kompositoriske felt på flere niveauer og indgår i udviklingen af den post-instrumentale kompositionsmusik i sin rekonceptualisering af, hvad en instrumental praksis kan være eller blive, når den involverer objekter og maskiner.
Carl Nielsen kunne udtrykke sig i så mange genrer; de store nyskabende symfonier, den intense kammermusik, og ikke mindst i sangen, hvor ord og toner tilsammen skaber sin egen verden.
Basbarytonen Johan Reuter formår at skabe denne verden for os, i de store, nærmest symfoniske roller på teatret og i de små intime portrætter som liederne og sangene er.
Med sin stærke udstråling og skønne stemme er han en født scenekunstner, som samtidig formår at fremstille sine karakterer med medfølelse og forståelse, så vores syn på vores medmenneskers historier bliver rystet og forandret.