Skip to content

ARVEN efter Anne Marie Carl-Nielsen

Velkomst v/ Dina Vester Feilberg, direktør for Den Frie Udstillingsbygning og Henrik Tahl Jantzen, bestyrelsesformand for Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat

Åbningstale v/ kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen

Åbningstale v/ kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen

Åbningstale v/ kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen

Åbningstale v/ kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen

Velkomst v/ Dina Vester Feilberg, direktør for Den Frie Udstillingsbygning og Henrik Tahl Jantzen, bestyrelsesformand for Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat

Fernisering: 26. november 2021

Fernisering: 26. november 2021

Fernisering: 26. november 2021

Værker af Sif Itona Westerberg - Talentprismodtager 2019

Udstilling på Den Frie

Udstillingsperiode:
27. november 2021 – 6. marts 2022

Den Frie
Oslo Plads 1
2100 København Ø

Udstillingen giver nye perspektiver på en af de største danske billedhuggere Anne Marie Carl-Nielsen, og forbinder hendes historisk vigtige og særegne kunstneriske udsagn til en samtidig kontekst af markante nulevende billedkunstnere.

Udstillingen præsenterer nye værker af Nanna Abell, Nina Beier, Hannah Heilmann, Sophia Kalkau, Marie Lund, Rasmus Myrup, Tal R, Jytte Rex, Torben Ribe og Sif Itona Westerberg.

Ud fra hver deres unikke kunstneriske ståsted forholder de sig til Anne Marie Carl-Nielsens kunstnerskab via så forskellige berøringsflader som form over tematik og motivverden, til livsverden og materialitet, og fra kendte rytterstatuer til aldrig realiserede værker. De greb, kunstnerne bruger, varierer ligeledes, fra opløsning af hierarkier til tvist af former og radikale ændringer af skalaforhold.

Tilsammen repræsenterer de ti kunstnere en stor spredning på den nationale kunstscene når det kommer til medier, udtryk og metoder og ARVEN – efter Anne Marie Carl-Nielsen tilbyder derfor vidt forskellige blikke på Anne Marie Carl-Nielsens værk og forankrer det i vores samtid.

Flere af udstillingens kunstnerne er tidligere modtagere af Carl Nielsen og Anne-Marie Carl Nielsens legater,  heriblandt Rasmus Myrup.

Myrup har kreeret 4 imponerende personificeringer af bælthavene; Øresund, Storebælt, Lillebælt og Femern Bælt.

De tre førstnævnte står sammen på en piedestal, mens Femern bælt, som ikke engang har sin egen bro endnu, må stå nonchalant lidt på afstand – ikke helt med i klubben endnu.

De er fremstillet i ålegræs, hentet fra de respektive steder, skulpturerne er opkaldt fra. Inspirationen stammer fra et lille monumentudkast af Anne Marie Carl-Nielsen med tre kvindefigurer tituleret ”Øresund, Storebælt og Lillebælt”.

”Det tog jeg som en anmodning til at prøve at manifestere de her danske bælthave op i en skala der passer til Anne Marie Carl-Nielsen.  Jeg synes altid at hendes modeller er grandiose – uanset hvor små de er, føler man en monumentalitet.

Jeg blev også inspireret af at sådan en lille dame (hun var omkring 160 høj) lavede de her meget store ting – der findes et billede af hende, mens hun lavede rytterstatuen, hvor hun knapt nok kunne nå op til bugen. Jeg ville i hendes ånd også prøve at komme helt op i skala. Det er det højeste værk, jeg har lavet.”

Arven efter Anne Marie Carl-Nielsen

Gennem hele sin karriere insisterede Anne Marie Carl-Nielsen på selvstændighed og nytænkning – noget som kommer til udtryk i de mange bestillingsopgaver, store monumenter og minutiøse skitse- og modelstudier som udgør hendes værk.

Anne Marie Carl-Nielsen tilhørte kredsen af stiftere omkring Den Frie Udstilling, og var medlem af sammenslutningen fra 1892 og frem til sin død i 1945.

Hun var anerkendt og efterspurgt i sin samtid og den første kvindelige billedhugger i verden, der opførte en rytterstatue på bestilling. Alligevel er hun med tiden gledet ud i periferien og marginaliseret i en dansk kunsthistorisk sammenhæng.

Det er derfor en særlig stor glæde at vi lige nu både kan opleve denne udstilling og særudstillingen på Glyptoteket i hendes ære.

 

Find udstillingen her:
https://denfrie.dk/udstilling/arven/

Back To Top