Skip to content

Frederik Exner

Talentprismodtager 2023
Frederik Exner
Billedhugger

Links

Frederik Exner er interesseret i kulturhistorie, tro og fortællinger og arbejder med figurative skulpturer og relieffer. Hans univers kunne være billedsproget fra en fiktiv mytologi, tæt befolket af ambivalente hybride væsner, hvori menneskets spiller en mindre central rolle.

Senest har frøer og amfibier været omdrejningspunktet for Exners arbejde. Der er en slående lighed mellem frøers kulturelle og mytologiske betydning i rigtig mange kulturer verden over.

Frøer er ofte enten et varsel om fertilitet, herskere over regn og torden eller forvandlede / endnu-ikke-forvandlede mennesker (og ofte endda selve menneskehedens oprindelse).

Han interesserer sig især for skabelsesberetningerne og forvandlingshistorierne, fordi de antyder at der er en dyb men ambivalent forbindelse imellem disse hårløse, haleløse dyr og menneskets egen eksistens.

Frederik Exner (f. 1991 i Aarhus) bor og arbejder i Paris. Han udstillede sidste år bl.a. på Fondation Pernod Ricard (Paris), Palais des Beaux-Arts (Paris), Gether Contemporary (København), Studio for Artistic Research (Düsseldorph), Cantina (Aarhus), HIT (Geneve) og Augustiana (Augustenborg).

Jeg er meget overrasket og enormt taknemmelig for at modetage dette skulderklap og denne økonomiske understøttelse. Jeg gør hvad jeg kan for at beholde en tæt kontakt til Danmark, selvom jeg bor i Frankrig for tiden, så det betyder meget for mig at blive lagt mærke til. Pengene skal bruges til at financiere mit liv og mit kunstneriske arbejde, give mig tid til at koncentrere mig om det, jeg er bedst til. Og de kommer til at række længe, det er en kæmpestor hjælp!

Eksempler på værker

Un-head, 105 x 45 x 45 cm, akryl resin og airbrush, 2023. Foto: Mikkel Kaldal

Diptykon I, 70 x 130 cm, resin og airbrush, 2022. Foto: David Stjernholm

Diptykon II, 70 x 130 cm, resin og airbrush, 2022. Foto: David Stjernholm

Ladle, 32 x 12 x 10 cm, brændt ler, voks, 2020, Foto: Frederik Exner

Fuglebad no. 4, 110 x 110 x 65 cm, beton, 2019. Foto: Frederik Exner

Back To Top