Mathias Monrad Møller
Talentprismodtager 2017
Mathias Monrad Møller
Komponist
CV
Links
Mathias Monrad Møller, født i Odense, er en dansk-tysk tenor og komponist.
Mathias var medlem af drengekoret Thomanerchor Leipzig og er i komposition uddannet fra Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt/Main, med Martin Schüttler, Gerhard Müller-Hornbach og Marc Andre som lærere.
I sang er han uddannet fra Hochschule für Musik “Hanns Eisler” Berlin hos Prof. Scot Weir, det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Operaakademiet på Det Kongelige Teater i København, hos Susanna Eken.
Han debuterede i sæsonen 2018/19 på det Kongelige Teater i Verdis Trubaduren og sang derudover i Amy Lane og Kasper Holtens Reumert-belønnede nyopsætning af Heises Drot og Marsk, der også udkom på Dacapo.
I 2020 afgik han fra Operaakademiet med sin egen forestilling The Combat. Forestillingen blev bl.a. beskrevet som ‘overbevisende debut’ (Politiken), ‘hypnotisk’ (seismograf.org) og ‘meget spacy og utrolig fedt’ (Ungt Teaterblod).
I 2021 optrådte Mathias bl.a. i Louise Alenius’ og Tue Bierings nye opera Stille Slag på Østerbro Teater, samt i Bachs Johannes-Pas ion med Concerto Copenhagen under ledelse af Lars Ulrik Mortensen, der også blev indspillet som CD.
I 2022 vendte han tilbage til Den Kongelige Opera hvor han var Nyren i Louise Alenius’ nye Reumert-nominerede opera Manualen.
På Copenhagen Opera Festival uropførte han Marcela Lucatellis nye opera Die A Happy Man, en helaftensforestilling skræddersyet til ham som solo performer.
Mathias’ kompositioner er bl.a. blevet opført af Aarhus Symfoniorkester, Kringkastingsorkestret KORK, Ensemble Garage Köln, Mocrep Chicago eller vokalensemblet PHØNIX16 Berlin. I juni 2021 var han komponist, sanger, performer og musikalsk leder på 360°-musikteaterstykket Lebende Minus Tote på European Centre for the Arts – Hellerau, Dresden.
Mathias’ værker er blevet transmitteret af DR, norske NRK, tyske HR 2 Kultur, WDR og Deutschlandfunk Kultur. Deutschlandfunk Kultur har ko-produceret studieindspilninger af Mathias’ kompositioner: debutalbummet The Best Version of Myself på det østrigske label col legno.
Sammen med danser/koreograf Alma Toaspern danner han scenekunstduoen toaspern|moeller, der udforsker nye muligheder mellem dans og musik.
Mit arbejde handler om at kontekstualisere musikalsk materiale på ukonventionelle måder, for at afsløre gemte potentialer i materialet.
Et fokus ligger på brugen af stemmer, tekster og sprog, og kombinationen mellem live spillede instrumentale klange og elektroniske samples. Som klassisk sanger er jeg interesseret i at kontekstualisere historisk musik i en nutidig kontekst, og samtidig i at tydeliggøre, at også denne musik kommer fra en kontekst, der har været nutid engang.Jeg ser aldrig musik som et isoleret fænomen, men rettere som betinget af historiske, samfundsmæssige og politiske omstændigheder.