Nour Fog
Nour Fog skaber værker ud fra en non-binær position, hvor mulighedsrum i non-binær skulptur og lyd undersøges. Nour Fog tager afsæt i det keramiske medie, og arbejder skulpturelt, lydligt og performativt i et krydsfelt mellem kroppen, kønnet og havet.
Nour Fog er optaget af hydrofeminismes solidaritet på tværs af vandede kroppe og det uhierarkiske verdenssyn, som den repræsenterer. Det, at alt liv skabes af vand og er forbundet via vand, kombineret med havets symboler og mytologier bliver arbejdet ind som betydningslag i værkerne.
Værkerne har ofte en størrelse, der gør, at beskueren må forholde sig til værket via vedkommendes egen fysiske tilstedeværelse og kropslige relation.
Et eksempel på et værk er det knap 4 meter høje og monumentalt puppeformede horn ’Siren’.
Værket er klassisk modernistisk i sit udtryk, men rummer samtidig et science fiction-lag, der får Siren til at minde om en intergalaktisk konkylie.
Værket har også et lydelement, der består af et gennemskærende falsetdronekor.
Koret rummer en dobbelthed, der både associerer til en alarmerende varslingssirene og til sirenesangen fra den græske mytologis sagnvæsener sirenerne, der lokker sømænd i nød for at fortære dem.
Lyden bevæger sig mellem musik og støj, mellem tonalitet og kaos.
Nour Fogs værker har ofte inkorporeret lydlige elementer, der er med til at skabe stemningsskift, aktivering af objekter og performative installatoriske forløb.
Ud fra musikalske grundprincipper arbejdes der med det resonerende materiale, det akustiske hulrum og komprimering, forstærkning og kanalisering af lyd.
Her inkorporerer Fog eksempelvis digitale lydspor i højttalerenheder eller i mere akustisk performance sammenhæng, hvor lyd bliver skabt via luft, slag eller bevægelse.