Thomas Agerfeldt Olesen
Hædersprismodtager 2011
Thomas Agerfelt Olesen
Komponist
Links
Hjemmeside:
https://www.agerfeldt.com/da/
Thomas Agerfeldt Olesen er født i 1969 og er uddannet cellist og komponist fra Det Jyske Musikkonservatorium, samt kompositionsstudier hos Poul Ruders, Karl Aage Rasmussen, Olav Anton Thommesen, Henryk Gorecki og Bent Sørensen.
Han arbejder primært med orkestre og kammermusik, og hans musik er blevet opført i Danmark, Tyskland, England, Frankrig, Italien, Grækenland, Norge, Sverige, Chile, Rusland, Finland og USA.
Han er medstifter og indtil 2007 leder af SPOR festivalen i Århus.
Thomas Agerfelt Olesen har modtaget en lang række priser og fik Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen legatet i 2011.
En af hans større værker er Operaen “The Picture of Dorian Gray” der i 2014 blev nomineret til en Reumert for bedste opera.
“Jeg tror, at affiniteten mellem musik og det menneskelige sind er opdagede – ikke opfundne – størrelser. En opdagelse kan man kaste bort, men ikke få til at forsvinde. Kulturelt arvegods kan man både kaste bort og få til at forsvinde – mode eller forkerte antagelser, f.eks.. Det betyder for mig, at de musikalske grundopdagelser, f.eks. dur/mol, funktionstonalitet, modalitet, kontrapunkt, polyfoni, monofoni, harmoniske progressioner, strukturelle grundidéer, den musikalske retorik o.s.v., hele tiden har været der og hele tiden vil være der: som et potentiale i det menneskelige sind, uanset hvordan man som komponist forholder sig. Det er for mig en bizar idé at se min berettigelse som komponist i at bortkaste musikalske grundopdagelser.
Men der er den anden farlige vej, som de fleste komponister kender: den sorgløse postmodernists, der bruger ubekymret af hylderne fra de sidst 800 års musikhistorie. Den balancens vej, som jeg gerne vil gå, er opmærksomhedens. Er jeg som komponist opmærksom, så vil jeg se, at selvom alle de gamle opdagelser stadig findes, er de hele tiden i bevægelse i mit eget sind, og de skal derfor opdages igen. Funktionstonalitet findes, men hvordan ytrer den sig i nutiden? Har den relevans? Hvis jeg kan høre det, kan jeg bruge den, ellers bliver det “sorgløst genbrug” (Lachenman).
Er jeg en opmærksom komponist, hører jeg også i retninger, der leder mod nye opdagelser. Med et amerikansk udtryk fra den kognitive psykologi gælder det for mig om at være “mindfull”, når jeg skriver.”
Citat fra https://www.agerfeldt.com/da/