Skip to content

Cecilie Sadolin

Foto: Hedvig Larsson

Talentprismodtager 2022
Cecilie Sadolin
Komponist

Links

Cecilie Sadolin

“Elegante, eksperimenterende strygere der glider over i hårde, elektroniske beats, og dystre, manipulerede toner som forvandler sig til legende, poppede melodier. Og undervejs dukker en kvindelig vokal op, som med en skrøbelig styrke både fortæller mørke og lyse hemmeligheder og historier, i et univers, der skaber et både fascinerende og lettere skizofrent musikalsk og følelsesmæssigt grænseland.”

Debutalbummet “Pseudo Random” (2018) var en hyldest til det rå og abstrakte musikalske grænseland, men også et startskud for Cecilie, i overgangen fra sanger og sangskriver, til komponist og lyddesigner.

“Hver sang på albummet beskriver et skridt på min krøllede rejse gennem musikken, hvor jeg startede i popmusikken og i dag er bevæget mig over i et abstrakt, eksperimenterende og sanseligt musikalsk univers” fortæller hun.

På kvindernes internationale kampdag 8 marts 2021, blev Cecilie i en specialudsendelse i P2’s Natsværmeren fremhævet af Katrine Ring for sit værk Cyclus som en kunstner, man skulle ”holde øje med” og Catalyst Music – Berlin skrev samme dag: “Creative Audio Production and Sound Engineering alumni are part of the new generation of female producers” for sit tværæstetiske arbejde med foreningen af teknologi, lyddesign og akustisk lyd.

I 2021 debuterede hun som komponist fra Det Jyske Musikkonservatorium med Projekt-X og i forbindelse med afslutningskoncerten, tegnede P2 Puls Nye strømninger i klassisk musik et portræt af Cecilie, hvor hun blev fremhævet som “en af fremtidens komponister og kunstnere der gør tingene anderledes”.

Det tværæstetiske multikanalsværk for fire klassiske ensembler, 16 livemusikere og elektronisk processering i lydformatet Ambisonics – surround i fuld sfære, sprængte rammerne for hvad der var blevet gjort før i spændingsfeltet mellem lydteknologi, klassisk og elektronisk musik.

Projekt-X blev fremhævet “som en brobygger mellem den gamle og nye verden” og de fire værker: My Authentic Voice (for 8 sangere), Flee (for marimba), Sandstorm (for strygersekstet) og Symfoni for to fløjter (et samplebaseret værk indspillet og processere af to fløjter), blev skabt både som partiturer, fire binaurale audioproduktioner og en ambisonic livekoncert.

Udover kandidaten i komposition, har Cecilie to bachelorer. Én i musikproduktion og lyddesign fra Catalyst Music Berlin (2018) og én i Rytmisk Sang og Musikledelse fra DJM (2016) med udveksling ved Reykjavik Academy of Arts, Island.

Udover hendes eget kunstneriske virke, arbejder Cecilie i krydsfeltet som musikproducer, lydtekniker og komponist.

Hun arbejder i lydformaterne Atmos, Ambisonics og almindelig stereo og skriver musik til teater, film og dansegrupper.

Hun afholder løbende foredrag og underviser i komposition og har igennem sit arbejde og uddannelse modtaget legater fra Nordisk kulturfond, Nordplus Fond, Augustinusfonden, Oticon Fonden og Nordisk Musikråd.

Jeg har altid været grænsesøgende i alle facetter af livet og elsker at bevæge mig på kanten af hvad jeg tror er muligt. Det giver mig energi. Det kommer nok af at jeg aldrig har kunne finde én specifik identitet at være i, som man tidligt i livet får at vide er vigtigt.

Jeg har også altid været i tvivl om alting. Jeg har forsøgt at spejle mig i andre og søge rollemodeller, men det har ikke været nemt at finde. Tvivl har altid været en stor del af mit væsen. At turde, uden at vide hvad jeg laver eller hvor jeg skal hen, har trænet mit mod.

Mod er den vigtigste værdi i mit liv idag. For seks år siden valgte jeg definitivt, at smide alle forventninger til mig selv og fremtiden væk. Det var en frisættelse at mærke styrken ved selv at tage roret, tage ansvar for min egen vej og acceptere at den ikke ligner andres. Den magi der opstår, når man slipper kontrollen og er tilstede i nuet, er en uvurderlig lektie i alle processer. Alt det man ikke kan forudse…

Konservatoriet hjalp mig med at blive disciplineret og se værdien af faglighed, konstruktiv kritik og det at levere. Det skal de have evig tak for. Jeg har ikke været den letteste elev. Jeg er en krøllet person med en krøllet hjerne og en krøllet historie.

Af den årsag, er det rørende at modtage Carl Nielsen og Anne Marie Carl – Nielsens talentpris i år som komponist. Det bekræfter mig i at min mavefornemmelse hele tiden har vidst hvad der var rigtigt, selv når jeg tvivlede. Af hjertet tak.

Eksempler på værker

Back To Top