Fernisering og prisuddeling på Den Frie 2024
Den Frie Udstillingsbygning var fyldt til bristepunktet af glade mennesker, der var kommet for at fejre denne skønne begivenhed, hvor Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen Legat uddelte omkring 5 millioner kroner til danske kunstnere!
Det er en speciel glæde at kunne præsentere værker af legatmodtagerne i netop Den Frie Udstillingsbygning, fordi Anne Marie Carl-Nielsen tilhørte kredsen omkring stifterne af Den Frie Udstilling og var medlem af denne fra 1892 og frem til sin død i 1945.
Den Frie er kunstnernes hus, og udgangspunktet her er netop anerkendelsen af og respekten for kunstnernes arbejde på tværs af generationer.
På dette års udstilling præsenteres modtagerne af hædersprisen i 2024: Gerda Thune Andersen, Nina Beier, Jessie Kleemann, Simon Starling og Gudrun Steen-Andersen.
På udstillingen kan man dykke ned i deres individuelle praksisser gennem værker, der er omhyggeligt udvalgt sammen med kunstnerne, og som både omfatter centrale nedslag i deres hidtidige produktion og enkelte nye værker produceret til udstillingen. Læs mere om dem herunder.
Helt nederst på denne side kan du læse mere om alle årets prismodtagere.
Vi ønsker stort tillykke til alle hædersprismodtagere og talentprismodtagere!
(Fotos: Mia Elisabeth Nieslen)
Gudrun Steen-Andersen
Gudrun Steen-Andersens skulpturelle praksis er funderet i mediets mere klassiske form forståelse og manifesterer sig i materialer såsom bronze, metal og epoxy.
Steen-Andersen arbejder med flere kategorier i sit værk – bl.a. offentlige udsmykninger og naturalistisk figuration i portrætbuster. På udstillingen viser hun derimod et udvalg af mere ekspressive og surreelle værker, der tager udgangspunkt i det, kunstneren selv kalder figurativ abstraktion.
Gennemgående for Steen-Andersens værk er en søgen efter at give kropslig form til eksistentielle vilkår, menneskets følelsesliv samt mulige fremtidsscenarier i en verden præget af store kriser.
(Fotos: Mia Elisabeth Nieslen)
Nina Beier
Nina Beier arbejder med familier af objekter, der allerede findes i verden, og den historiske bagage, de bærer med sig. Med et vink til Anne Marie Carl-Nielsens arbejde med animalisme, breder et landskab af vinkende take-away-kopper sig i udstillingsrummets arkitektur. Som billeder af forskudte situationer, vi kender fra det offentlige rum, veksler de mellem virkelighed og repræsentation.
De kunne både ligne efterladenskaber fra en hverdagsadfærd og skabe associationer til fx grupperinger af skikkelser til demonstration eller protest. I Beiers værk forhandles betydninger af bl.a. kulturelle koder, magthierarkier, produktion og forbrug i mødet mellem ting og materialer og deres betydninger.
(Fotos: Mia Elisabeth Nieslen)
Simon Starling
Med bl.a. et kartoffeltryk, en trykpresse skåret i to dele, et 1:1 print af kunstnerens bogreol og en samling af dummies af alle sine monografier og udstillingskataloger undersøger Simon Starling relationen mellem to centrale aspekter af sin kunstneriske produktion: bøger og skulptur.
Starling viser også en model og et enormt fotografi af det stedsspecifikke værk Husbåd til Ho (2023). Den hybride struktur peger på kunstnerens tidslige, performative og konceptuelt funderede praksis foruden at understrege hans dybe interesse for håndværkstraditioner. I udstillingen præsenteres fotografiet som et tapet på en fritstående væg og fungerer som en forstørret side fra den kommende publikation om værket, som Starling arbejder på.
(Fotos: Mia Elisabeth Nieslen)
Gerda Thune Andersen
En ophobning af skulpturer, materialer og skitser fra et helt liv spreder sig over et syv meter langt bord og en specialdesignet reol.
Gerda Thune Andersens præsentation spejler hendes alsidige skulpturelle praksis på tværs af medier, formsprog, geografiske steder og arbejdsbetingelser. Med stor variation i skala og i forskelligartede materialer som voks, træ, gips, bronze og aluminium viser Thune Andersen et solidt udsnit af værker fra sit lange kunstneriske liv og virke.
Med et feministisk udgangspunkt og med arkitektur og natur som gennemgående referencer er levet liv og kunstnerisk produktion uadskillelige elementer af Thune Andersens værk.
(Fotos: Mia Elisabeth Nieslen)
Jessie Kleemann
Tid, erindring, kolonisering og forhandling af identitet er centrale spørgsmål i Jessie Kleemanns praksis.
I midten af udstillingssalen står det ene af to nyproducerede værker, som Kleemann har lavet til udstillingen. Et seks meter højt oppusteligt isbjerg, der tilsyneladende langsomt ånder, som en levende påmindelse om de alvorlige konsekvenser, klimakrisen har på landskabet i Kalaallit Nunaat.
Ligesom isbjerget dukker en række af mannequin-ben op fra gulvet og fra det underjordiske og ufortalte. Som kropslige vidner om fragmenterede og hidtil ignorerede koloniale traumer, der er en del af Kleemanns egen erfaring – fx den danske stats tvangsopsætning af spiraler på grønlandske piger og kvinder – peger Kleemanns værker på, og bidrager til, den modstandskraft som kollektivitet kan bringe op til overfladen.
(tekster fra Den Fries udstillingskatalog)
Gudrun Steen-Andersen
2024
Jessie Kleemann
2024
Simon Starling
2024
Nina Beier
2024
Gerda Thune Andersen
2024
Josefine Skov
2024
Frederik Zeuthen
2024
Nicole Cecilie Bitsch Pedersen
2024
Mads Borre
2024
Mira Siegel
2024
Laura Guiseppi
2024
Emil Skamstrup
2024
Aske Olsen
2024
Jasmin Franko
2024
Nicolai Risbjerg
2024
Christian Vindelev
2024
Miriam Kongstad
2024
Kaja Lahoda Juhl
2024
Bjørn Magnussen
2024
Sara Sjölin
2024
Johanne Sofie Bech Madsen
2024
Valdemar Wenzel Most
2024
Nicholas Swensen
2024
Gustav Piekut
2024
Bjarke Ramnefjell Schousboe
2024